انسولین از راههای بیشتری نسبت به آنچه قبلاً تصور می شد، بر مغز تأثیر می گذارد

8اوت 2019 - محققان علوم اعصاب در دانشگاه  Albany در تلاش برای درک ارتباط بین دیابت نوع 2 و بیماری های پردازش حافظه مانند آلزایمر، دریافتند که انسولین به روش های بیشتری نسبت به آنچه که قبلاً تصور می شد بر مغز تأثیر می گذارد.

دکتر Ewan McNay، استادیار و رئیس حوزه ی علوم عصبی رفتاری در گروه روانشناسی دانشگاه آلبانی، توضیح داد که یک اعتقاد دیرینه که توسط جامعه پزشکی پذیرفته شده، این است که انسولین، بعنوان تنظیم کننده اصلی قند خون، بر حافظه یا در واقع بر مغز تأثیری نمی گذارد. وی گفت: اما سالها تحقیق نشان داده است که این اعتقاد ناصحیح است.

دکتر McNay با تکیه بر نتایج تحقیقات قبلی خود بر متابولیسم مغز در حین انجام وظایف شناختی، سعی در تعیین راه های دقیق تأثیرگذاری انسولین بر حافظه دارد. او اخیرا با انتشار مقاله ای در مجله Behavioral Brain Research، نشان داد که حامل گلوگز شماره ی 4( GluT4 یا ترانسپوتر گلوکز وابسته به انسولین)، به عنوان یک هدف اصلی برای انسولین در مغز است. این آخرین یافته ها در طی بیش از یک دهه تحقیق است، از جمله یافته های منتشر شده ی اصلی اینست که هیپوکامپ در واقع برای تشکیل حافظه به انسولین نیاز دارد.

هیپوکامپ مرکز حافظه ی مغز است که در زیر کورتکس یا قشر مغز قرار دارد، و هم مسئولیت تنظیم شکل گیری حافظه های جدید و هم انتقال اطلاعات بین حافظه کوتاه مدت و بلند مدت را بر عهده دارد. دکتر McNay توضیح می دهد که اختلالات حافظه نه تنها در بیماری آلزایمر بلکه در بسیاری از اختلالات عصبی شناختی دیگر از جمله دیابت نوع 2 نیز نقش اساسی دارد. عدم توانایی تحویل گلوکز به مغز در زمان و مکان مورد نیاز، می تواند یک عامل مهم در بروز چنین اختلالاتی باشد و به گفته McNay، این اختلال در آلزایمر دیده می شود. وی و همکارانش معتقدند که GluT4 ممکن است یک حلقه ی ارتباطی کلیدی بین چندین بیماری از جمله دیابت نوع 2 و بیماری آلزایمر باشد.

تحقیق اخیر توسط Jiah Pearson-Leary، دانشجوی فارغ التحصیل آزمایشگاه دکتر McNay انجام شد که هم اکنون در بیمارستان کودکان فیلادلفیا کار می کند. این آخرین مرحله از تحقیقات 25 ساله و اکتشافات دکترMcNay  است.دکتر McNay گفت: تحقیقات در سالهای فارغ التحصیلی من نشان داد که عملکرد حافظه با در دسترس بودن گلوکز تعیین می شود، بنابراین ما به دنبال این هستیم که دریابیم دقیقا چه چیزی گلوکز را تنظیم می کند و به نظر می رسد انسولین یک عامل آشکار در تنظیم گلوکز در مغز است. اکنون، ما در حال بررسی مراحل بیماری هستیم جایی که نقش انسولین در آن دچار اختلال شده است.

محققان آزمایشگاه وی هم اکنون در حال بررسی روشهای مختلف تاثیر انسولین در تنظیم حافظه هستند و McNay گفت که به نظر می رسد انسولین در مراحل مختلف تغییر می کند و مکانیسم های آن در تاثیر و تنظیم حافظه متفاوت است. آنها به دنبال عوامل مختلفی هستند از جمله تعامل بین انسولین و بتا آمیلوئید ، پروتئینی که در مغز افراد مبتلا به آلزایمر تجمع یافته و اختلال در عملکرد متابولیسم مغزی را سبب می شود. آنها همچنین در حال بررسی عوامل مرتبط هستند: به عنوان مثال ، نقش عنصر روی (Zn) در تنظیم حافظه هیپوکامپی، تأثیرات هیپوگلیسمی و تأثیر رژیم های مختلف مانند رژیم غذایی پرچرب.

دکتر McNay می گوید: ما می دانیم که یکی از بزرگترین فاکتورهای خطر ابتلا به آلزایمر در پیری ابتلا به دیابت نوع 2 است. وی گفت: ما هم اکنون در مرحله ی بررسی دقیق دلایل آن، از جمله شناسایی مولکولهای خاص و مسیرهای سیگنالینگ درگیر در آن هستیم، و این اطلاعات ما را به مراحل بعدی یعنی راه های پیشگیری و شاید درمان بیماری آلزایمر راهنمایی خواهد نمود. او هشدار داد که در حال حاضر، چیزی که می دانیم این است که اکثر افراد ممکن است در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار داشته باشند و بهترین کاری که می توانیم برای کاهش خطر ابتلای خود به این بیماری انجام دهیم، کاهش وزن و رفتن به ورزشگاه است!

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190808/Insulin-affects-the-brain-in-more-ways-than-previously-believed.aspx